Monday, March 22, 2010

Kjapp brokkolisuppe

Jeg husker ikke om dette er noe jeg har lært av noen en gang eller en av de suppene jeg har finni på sjøl, men jeg begynte med den i den fasen der jeg nettopp hadde blitt hekta på å purere supper etter en tur til Belgia. Jeg lager den ofte fordi den er lett og kjapp.

Jeg bruker:

- En halv liter vann
- En buljongterning
- Noen puter frossen spinat
- Brokkoli, jeg bruker som regel frossen
- En til to spiseskjeer olivenolje
- Svart pepper

Kok fem minutter, purer, smak til. Det er ikke verre.

Noen ganger utvider jeg den med litt yoghurt naturell (soyayoghurt, siden jeg ikke skal ha mjølkevarer). Når jeg har liker jeg å ha i litt rivi sheese, men jeg regner med at all ost gjør seg her.

9 comments:

Kammerat_Blomst said...

Og mulighetene er uendelige!

I går: gresskar, gulrot og hvitløk.

På lørdag: Rødbeter, løk og paprika

I dag: Blomkål, purre og kikerter.

Purerte supper er så bra! Metter godt, og får i deg alle dagens fem på en-to-tre.

I <3 purerte supper!!

Kammerat_Blomst said...

Men når det gjelder disse soyaostene tenkte jeg å vise deg dette http://www.klikk.no/helse/kosthold/article493589.ece

Syltegeek said...

Jeg har ingen illusjoner om at soya=autosunt, men det var en nyttig artikkel på andre vis. Jeg veit ikke hvordan den osten kommer ut mot den jeg bruker, men osteerstatning er uansett luksus og smakstilsetning i mitt kosthold, ikke mat og næring.

Kammerat_Blomst said...

Nei, men bare fordi du ikke tror det er sunt, tror du vel ikke automatisk at det er fullt av transfett?

Syltegeek said...

Nei, det er klart. Jeg trodde faktisk sånt skulle merkes, jeg...

Kammerat_Blomst said...

Ja, de er jo pliktig til å oppgi det, men ikke nødvendigvis på et språk forbrukeren forstår, tydeligvis. Men nå vet jeg i alle fall at "delvis hydrogenert olje" er det samme som transfett.

Kammerat_Blomst said...

... http://www.lommelegen.no/322679/transfett her står det faktisk at man ikke er pliktig til å merke det i norge!

Syltegeek said...

Isj.

Syltegeek said...

For the record: I desperate øyeblikk funker denne her med bare tre ingredienser pluss vann:

Brokkoli, salt og olivenolje.