Wednesday, August 25, 2010

Men hvor får du proteiner fra?

Jeg tror de fleste vegetarianere har hørt den før. Det er liksom noe mystisk med proteiner. Jeg var sjøl en stund litt bekymra - når jeg regna gjennom de proteinrike matvarene jeg inntok så det ut som om jeg måtte legge meg skikkelig i selen for å få i meg nok.

Så begynte jeg av en urelatert grunn å skrive ned alt jeg spiste. Det var måling og veiing og det var et program som regnet ut hva det hele betydde ernæringsmessig. Det ga meg noen overraskelser, og en av dem handla om nettopp proteiner.

Jeg oppdaga at om lag halvparten av proteinene jeg fikk i meg kom fra mat som ikke er regna som proteinrik. Noen av dem har lite proteiner sammenlikna med de andre næringsstoffene (for eksempel loff), mens andre har for lite kalorier til å ha mye av noe som helst, inkludert proteiner (som brokkoli).

Disse tinga bidrar altså med så mye som halvparten av proteinene jeg får i meg til sammen rett og slett fordi det er så mange av dem - og i fall noen lurer, jeg har et kosthold som stort sett er i tråd med anbefalingene, sjøl med den sære dietten jeg er på for tida.

Så ikke gå i samme fella som meg og tro at det er vanskelig å få i seg nok proteiner som vegetarianer eller veganer bare fordi du har hørt det gjentatt til det kjedsommelige. Ja, det er mulig å gjøre det riv ruskende galt, men det er ikke så vanskelig å få til som folk stort sett tror. En dæsj anvendt kunnskap holder i massevis.

No comments: